May 22, 2012

The Great Alex (TGA)


'Ha?'
'Alexander bukan Zulkarnain?'
'TGA? Bukan GTA ke : Grand Theft Auto?'
'Ke TGI? Aku lapar ni.'

*krik krik krik


The Great Alex (TGA) merupakan satu band yang diasaskan oleh Eddie (Lead Guitar) dan Fadhli (Bassist), pelajar-pelajar UiTM Arau, Perlis. Mereka kemudiannya memanggil Razif, kawan lama Fadhli untuk menjadi vokalis band ini, memandangkan Razif ini punya suara yang sedap untuk didengar. Selepas itu.... 

Tak, sebenarnya aku bukan nak tulis profil band ni dekat sini. Bukan. Nak tahu lebih lanjut, boleh check facebook mereka :  http://www.facebook.com/thegreatalexband


Tujuan aku tulis entri ini ialah untuk berkongsi serba sedikit pengalaman mereka + aku(Yang datang menyibuk sebenarnya) dalam pembikinan untuk me-record dua single kami (Boleh lah kan guna 'Kami' kan? Please, kasihan budak menyibuk ni) Memandangkan waktu siang semua sibuk bekerja/belajar, kami ambil keputusan untuk ke tempat recording pada waktu malam. (Para pelajar diploma UiTM sedang bercuti sekarang, itu pasal kami kerja, bukan dismiss ya!)

Jadi malam itu sebenarnya agak lambat kami tiba di tempat recording tersebut, Big A Production namanya. Aku, selaku budak paling batak, memang tak boleh berhenti membayangkan apa rupanya keadaan 'recording studio'. Sampai di sana, rupanya ianya sebuah rumah! Aku tak sedaif itu untuk fikir semua recording studio dibina di dalam rumah, lain orang lain tempat. Cuma bosnya, Encik Anthony mungkin lebih selesa untuk bekerja di rumah beliau sahaja. 


DANG !


Siapa sangka rumah teres dua tingkat itu punya satu bilik studio yang super awesome! (Dan bila aku tambah perkataan 'super' sebelum perkataan 'awesome', aku tidaklah sedang exaggerate) Melihat equipment yang ribu raban pun aku dah rasa nak keluar, aku ni dahlah yang jenis cemerkap, mahu tersepak kaki stand tempat letak gitar tu, siapa nak bayar? Aku nak beli nasi lain selain nasi bujang pun tak berani, ini kan pulak 7-8 gitar Gibson, Fender, Santa Cruz bagai tu.

Proses me-record ini adalah sangat panjang. Dua buah lagu memerlukan 6-7 jam. Mungkin kami yang baru first time, banyak kesalahan yang dapat dikesan, harus di-record berulang kali. Tapi kalau betul proses ini juga dialami oleh semua artis, mungkin aku rasa dah sepatutnya kita berhenti beli cetak rompak. Gila woi, penat yang teramat woi recording session ni, baru 2 lagu, kalau satu album? Ini baru album, belum tahu lagi macam mana proses bikin filem. Serious bro, cetak rompak? Gentle lah stop cetak rompak bro, jom? 



Dini on Drum!


Razif, the vocalist.

Ali(baju hitam), pemain bass. Nampak budak menyibuk tu? *Haa duduk dekat dengan bassist lah kalau dah tak tahu chord.


'Barai betul bunyi recording korang'
'Memang'
'Bersepah betul cara korang main'
'Haah, tahu.'
'Lemau gila lagu korang'
'Tu lar pasal'
'Sampah!'
'Ya, memang sampah'


Jangan peduli. Orang/manusia, sampai kiamat pun tak akan berhenti bercakap. Relaks, keep calm and sing it rock & roll bak kata abang myo, yang penting kita buat apa kita suka.

Ohya, siapa nak check out lagu, boleh usha di facebook seperti di atas!





Ps: Kadang-kadang kita tak akan faham apa yang orang lain juangkan, sampai kita betul-betul dalam situasi mereka, exactly in their shoes.

Pss: Aku post entri ni sebab boleh jadi ini akan jadi pengalaman yang tak boleh aku lupa sampai bila-bila. Terima kasih kepada yang memberi ruang dan peluang.

No comments: