July 18, 2009

Permainan emosi,


aku tak pasti ni kali ke berapa aku pg ke stadium utk tonton bola, tapi ni satu-satunya game yang paling menyentuh perasaan aku. game hrini buat aku rse tknk tgk english premier league smpi bila2, game ni buat aku tkske manchester united, game ni buat aku sedar rmai lg org malaysia yg tkde maruah lg teruk daripada jual badan dapat duit kat lorong haji tayyib.

terus-terang, aku kecewa bagai nak rak. macam ada org amek pisau, cucuk dada aku beratus kali mse tgk game ni. aku bkn kecewa sbb malaysia kalah 3-2, aku kecewa dgn ORANG malaysia. aku tak pernah rse cmni lepas balik stadium, sumpah :'(

apa perasaan bila rmai org dtg rumah kita, tp dierg sume nk tgk anak dara jiran kita jeh? tkkesa ah smeada kita ni hidup ke mati ke, tp dierg dtg rumah kau semata2 sbb sng nk skodeng awek tuu. anak dara tu jemur kain pn, sume dah menjerit, tp bila kita telanjang skali pn, tgk pn tknk. sakit hati en? yes, aku rasa 18 pemain bolasepak malaysia rse mcmtu strt pukul 530 smpi 730 kt stadium bukit jalil smlm(18.7).

aku dapat tickt rm308, tmpt grand stand. tmpt org kaya. aku cuma bernasib baik dpt duduk situ. aku pki bju mlysia. aku terkejut, bilangan dri 85 ribu yg duduk keliling stadium tuu, tksmpi 50 pn yg pki bju corak mcm aku. stadium jadi warna merah. aku keseorangan, dihimpit oleh pelbagai penyokong syaitan merah. msuk second half, aku pindah dri tmpt duduk tiket plg mahal ke plg murah.

'weh malaysia balik ah, main macam pukimak!'
'eee korg ni mmg tkreti main bola sejak azali lah!'
'weh korg pandai tak main bola?!'
'weh nk bet mlysia kalah brpa? 10-0?
-
dari mulut org2 yg berwarganegara sama dgn aku, malaysia.

dierg kutuk bila malaysia tak lepas kubu mat salleh tu. dierg hina bila malaysia tersungkur, dierg gelak bila malaysia terima asakan bertali arus. tp bila manchester united, dierg bersorak bila gol, dierg menjerit bila ada serangan bahaya, dierg tepuk tangan walaupun nani sepak bola tak kena. aku tak tipu, air mata aku keluar.

aku sedar, malaysia bukan lawan yg kuat. tidak setanding dgn bintang eropah. tp malaysia tetap malaysia. tempat tumpah darah aku, tempat hidup mati aku, tempat aku hidup hidup aku. dierg sume sewenang-wenangnya pijak maruah negara aku. apa ni? pukimak? lancau? ntah, aku pn tatau. yg aku tau, dierg mmg bodoh.hehh

smlm ajar aku, yg aku sayang malaysia aku. lebih dari aku sayang bnda bulat tuu :/



aku anak malaysia, aku anak malaysia, aku anak malaysia









5 comments:

esah ezral said...

Omgsh :'/
haha aku dah agak dah mesti pasal ni sebab aku tengok dalam suratkabar pun gambar semua tak nampak lansung baju hitam kuning, setan merah yang bawak bendera malaysia ada ah tu pun acah2 je, ugh.

Heh. If i was there, i would be standing proudly beside you in yellow & black (:
Oh. sambil jerit "CARRICK! AMIRULHADI! I LOVE YOU!" kuat2 lah, tu pun nama amirulhadi lagi kuat kot. hahaha
too bad la kan.

Athirah Omar said...

-_- terasa kot sya . saya wakil yg memakai baju setan merah (sbb tade baju kuning hitam) and bwk bendera malaysia, ingin saya katakan di sini bahawa tu maknanya saya sokong kedua dua pasukan, tiada racist, belah bagi, pilih kasih ke apa, saya pergi hanya untuk tgk bola, bkn nk expect sape2 mng, well mostly sbb nk tgk amirulhadi (: ramai la yg pkai bju kuning hitam, like i said, 1 family omputih, we cant blame the players, kita tak boleh ubah perangai manusia,

WAN the only one said...

sekali fikir dan dah banyak kali fikir, memang betul kata che det "Melayu mudah lupa" kera dihutan disusukan, anak dirumah kelaparan. Inilah nasib melayu yang membiarkan singapura jatuh ke tgn org cina dgn mudah, penang, perak dan...tak lama dah tu...selagi melayu tak sedar diri dari di ulit mimpi yang layu...melayu akan terus me-layukan dirinya hingga akhirnya terlentuk di di tengkuk penjajah. jiwa melayu telah dijajah, dan penjajahan itu tak pernah berakhir sebenarnya. dari dulu hingga kini selagi melayu tidak kembali kepada ISLAM yang sebenarnya selagi itulah melayu akan terus layu dan layu dan layu dan layu...
BOLA??? itu adalah agenda org kafir utk menjauhkan org Islam secara tidak lansung dpd ajaran Islam. berapa ramaikah yg solat bila pegi tgk bola? berapa ramai yg tutup aurat. pemain bola begitu mudah diperbodohkan dgn peraturan antarabangsa yg direka orientalis barat kristian utk menjauhkan umat islam dari menjalankan syariat islam dgn hanya tidak boleh bermain kalau pakai seluar panjang...maka dibukalah aurat untuk tontonan berjuta manusia tanpa memikirkan betapa berdosanya aku membuka auratku dan betapa berdosanya aku kerana melanggar perintah Allah yg termaktub di dalam Al-Quran. Selagi aku menyepak bola itu selagi itu aku melanggar syariat Allah kerana membuka auratku. halalkah rezekiku yang ku perolehi dgn melanggar syariat Allah. Sedang Islam itu agamaku...ISLAMKAH AKU???
Aku tahu membuka aurat itu satu dosa, tapi kenapa ku lakukan jua? kenapa perlu aku mengikut kata manusia sedang aku berdiri di atas tanah milik ALLAH. nafasku milik ALLAH, ruhku milik ALLAH, segala-galanya milik ALLAH.Diriku bukan milikku, kenapa aku menyalahgunakan amanah yang dipinjamkan kepadaku? YA ALLAAAAAAHHHHHHH AMPUNI AKU>>>>
Jawapan itu ada di dalam diri, tepuk dada tanyalah iman di dalam hati.

Ariff Asyraf Ehsan said...

kalau hang pitngk yang cnd game lgi sedih aqil oi...2-o baiii!bodo gla.

hadzrinaqmal said...

tu la en..xde smgt hati malaysia betull..
ye2 uztazah saya sokong..sgt3..
tapi kalau kita tgk aspek lain,memang orang malaysia xde sifat bersatu hati.tak kisah la keadaan negara makin merosot..maksud aku perpaduan..