September 29, 2011

Muzium Karut


'Bangun pagi, gosok gigi..~'


Mengantuk nak mampus!
Memberontak, membantah habis si jiwa
Enggan terima hidup yang ini.

Tapi aku kerdil
Aturan dunia bukan lawanku.

Mahu tak mahu
Aku paksakan saja si roh
Bangun bergabung bersama si jasad.


Melayang, melayang, melayang..


Ayah
Aina
Aisyah
Rumah
Bilik
Kereta buruk warna silver
Kawan lama
Sekolah
Subway
Manchester United
COD
Syera


Tak tahu dari mana datangnya
Semuanya bagai berjoget dalam benak
Ah, buat aku rasa sangap
Aku mahu balik masa itu
Mahu yang sangat maha!
Sesaat sahaja pun sudah memadai
Aku guna senikmat yang boleh
Aku janji!


Depan sana ada bilik pegun
Dindingnya cukup jernih
Membenarkan zat si mata melihat isinya
Ada lelaki di dalamnya, berdiri membelakangiku
Sedang ternikmat apa yang aku mahu tadi

Bangsat!
Aku mahu masuk!

Ke kanan, ke kiri
Ke depan, ke belakang
Aku jumpa pintunya
Warna hijau
Tak mampu tembus
Terlalu erat kuncinya.
Lelaki di dalam menoleh ke sini
Tersenyum, nampak lesung pipit.


'Eh, itu aku!'


Sumpah, tak tipu!

Si 'aku' di dalamnya menunjuk sesuatu
Ada satu papan
Tulisannya yang cukup jelas :

-Muhammad Aqil Muaz. 1993-2010 (PUPUS)-

Ya
Ini hukum masa
Aku seorang pesalah
Dan kini sedang dihukum
Dirasuah bulan bintang  secakerawala sekali pun
Dia tak mahu bergerak ke belakang.






P/s : Aku kena ikut rentak ini!





No comments: