October 05, 2011

Bandar Universiti


Air jernih dari angkasa
Laju sungguh, banyak
Bukan setitik, bukan dua
Mungkin beribu, berjuta
Entah tak tahu
Ini kerja tuhan.

Lari dari air tadi
kononnya cuba mengelak
Tapi aku siapa
Mahu tolak rezeki tuhan?
Kuyup
Nasib ada tempat duduk kosong
Aku labuhkan jasad di situ.

Ramai benar manusia
Ada yang kenal, ada yang asing
Tak peduli
Aku keluarkan buku
kononnya mahu membaca
Tak hirau sekeliling
Padahal mata sibuk menjeling awek kebaya tu.

Tiba-tiba ada binatang besar mengaum
Terpekik terlolong datang bersamanya
Mahu menelan kami semua
Mulutnya kecil, tapi seleranya besar
Perutnya pun belum tentu muat untuk kami masuk.


Tapi semuanya tenang
Termasuk aku
Malahan kami berebut-rebut mahu masuk ke mulutnya
Habis lelaki perempuan berhimpit berlanggar
Ngilu bercampur dosa aku waktu ini.


Di hadapan mulut raksasa ini tertera,


'Sila beratur'

'Sila sediakan wang secukupnya'



No comments: